Jag är väldigt imponerad över alla som lyckas med "zero waste" i sina hem och verkligen går all in för att minska sopberget och avfallet. Jag tänker att jag vill börja anväbda mer flergångsprodukter och ta det lite step by step i min egen takt, för känns det roligt och inspirerande så känns det inte som någon uppoffring. Jag tänkte därför i kanske flera blogginlägg berätta lite kring hur jag gjort i olika områden i hemmet för att skippa engångsprodukterna och återbruka material som redan oftast finns hemma. 
 
 
Vi börjar i köket som ju känns som det ställe vi använder flest  engångsartiklar: plastpåsar, håshållspapper, disktrasor, kaffefilter, sugrör, servetter osv osv. Här har jag bara naturligt bytt ut produkt efter produkt och blir mer och mer inspirerad med tiden av att byta ut mer. Dessutom tycker jag det är så mycket snyggare med diskborstar i trä, finare med matlådor i glas och glasburkar i kylen med rester istället för plastpåsar. win-win!
 
Här kommer några tips på prudukter/material som är enkla att byta ut (enligt mig i alla fall!)
 
Trasor istället för hushållspapper:
Vi är ju en småbarnsfamilj här hemma så nog "händer det någon gång" att det spills, saker behövs torkas upp och liknande. Men nu har jag äntligen bytt ut hushållspappret mot små torktrasor i bommull som kan tvättas i all oändlighet och då användas gång på gång. Dessa ligger nu lättillgängligt bredvid diskohon och kan sedan läggas direkt i tvättmaskin (tänker att de kan tvättas med alla tvättprogram) och tvättmaskinen går ju ändå så pass ofta här hemma så att några trasor gör ingen skillnad där. 
Trasorna gjorde jag av ett gammalt lakan; klippte bara små trasor (och de ska med fördel sicksackas men det har jag inte hunnit med än - blir nästa projekt). 
 
 
 
Diskborste i trä istället för plast. 
Hur mycket finare är inte den här diskborsten i trä än de där (let's be honest)  superfula i plast. Dessutom är det alltid ett bättre val att välja naturmaterial än plast när du ska köpa nytt. Tycker också att den håller mycket bättre och längre! 
 
Flergångsdisktrasa istället för engångsdisktrasa: 
Nu var det faktiskt ett tag sedan vi bytte ut disktrasorna mot tvättbara i 100 % bomull och det fungerar fin-fint tycker jag! Dock skulle jag nog behöva några fler så jag har även gett mig på att testa att virka disktrasor. 
 
 
Tygservetter istället för papper! 
Så mycket finare och trevligare att duka med tygservetter en vanlig måndagskväll istället för papper och sedan bara slänga med kvällstvätten när den ändå ska tvättas! 
 
 
Fler produkter jag planerar att byta ut inom kort är:
- kaffefilter 
- sugrör  
 

Kommentera

Publiceras ej