2019 känns som året då många har köpstopp, konsumerar mindre i allmänhet och faktsikt börjar reflektera över sina konsumtionsmönster. Tycker det känns så toppen och ser många framsteg och att vi är påväg i rätt rikting! 
 
Jag själv har ju redan skrivit om att jag endast tänker handla second hand detta året men insåg rätt snabbt att det inte är en utmaning för mig utan tvärtom redan något jag ju i princip redan gör. Därför utmanade jag mig själv ett steg till, nämligen köpstopp. Vill ju så gärna skriva ett år men är lite feg så satsar på 3 månader - börjar där. 
 
(bild: Tess Waltenburg
 
 
För mig handlar köpstoppet mest om att reflektera och utmana mig själv varje gång begäret kommer och jag vill handla. Utamningen för mig blir ju också att det är ett intresse att gå på second hand, loppisar osv. Därför kommer detta icke vara något permanent tillstånd (hehe) utan en utmaning! Handlar också om att lära sig uppskatta det jag har och ta hand om det ännu bättre. 
 
Jag kommer alltså inte handla kläder, prylar, inredning eller "onödiga" saker till barnen (som en klänning till bara för att den var så fin osv..) i 3 månader med start nu i januari. Förbrukningsvaror, mat och liknande är ju självklart okej!
 
För att peppa mig själv kring detta kommer jag bland annat: 
 
- Gå med i gruppen "Köpstopp" på Facebook 
- Blogga här kring hur det går! 
- Gå igenom min garderob ordentligt och utvärdera alla plagg. 
- Utmana mig till att ANVÄNDA alla plagg i garderoben och hitta nya snygga kombos!
- Påminna mig själv om att "konsumtion inte är allt här i livet" he he. 
- Möblera om, fixa om och organisera om här hemma - en bra aktivitet istället för shopping och hemmet känns "nytt". 
 
Vad tror ni? Komer jag klara detta? Har ni några tips? Har ni själva köpstopp?
 
 
 
hållbar konsumtion, hållbar livsstil, konsumtion, köpstopp, second hand, återbruk,

1 kommentarer

Lonelyfield

07 Jan 2019 18:54

Klart du kommer klara! Du har satt en tidsgräns och kommit på en massa annat som du kan göra istället. Jag tror att det är jättebra när en under en period ska sluta med något ha bestämt sig för att ”under den här perioden ska jag göra det här istället”. Min mage krävde att jag slutade äta så attans mycket socker för några år sen. Vi hade en sockerstopsutmaning på jobbet. Då bestämde jag mig för att under den månaden testa en drös av de där rawfoodrecepten jag hade liggande men aldrig fick tummen ur att göra.

Så jag ser fram emot att se en massa ny idéer på outfits och hemmastyling här på bloggen 😊

Svar: Tack för din peppiga kommentar! Känns faktiskt bra och har uppdaterat lite idag på bloggen kring hur jag nu istället rensar istället för fokusera på att köpa nytt :)
Det där med sockret skulle även jag behöva ta tag i - tack för pepp kring det också :)
adriennecollin.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej