Det är ju snart (!!!) december och jag, som säkert många andra, gillar att pyssla ihop en kalender till barnen. Jag kommer även ihåg när jag själv var barn och hur roligt det var att få öppna något varje dag i 24 dagar - herregud vilken lyxig känsla... Men att gå ut och köpa 24 mer eller mindre onödiga prylar och slå in känns faktiskt inte riktigt bra, har dessutom tre barn så det blir 72 saker som ska inhandlas... 
 
Men, nu har jag kommit på hur jag tänkte kombinera kalender till barnen, ett hållbart tänk samt tid tillsammans. Det blir en bokkalender där jag köpt böcker på second hand och ska slå in. De kommer alltså få en bok tillsammans varje dag som vi läser på kvällen innan nattning. Då får vi en stund tillsammans att läsa och de får en ny bok, något som faktiskt behövs här hemma hos oss just nu.
 
 
 
Jag tänkte även utmana mig själv till att slå in paketen utan att köpa "nytt papper" utan ta vara på kanske tidningspapper, textilier och annat fint som jag hittar hemma eller köper second hand! Blir ju så himla fint också! Här har jag hiittat två tygservetter second hand och jutesnöre som jag hade hemma samt lite torkad eucaluptus. 
 
Vad är era tankar kring julkalendrar?
 
Vill ni ha fler tips kring en hållbar jul, så kika under #enhållbarjul på instagram - där finns det massor med tips samlade av mig och andra medlemmar i Sustainable Influencers 

Kommentera

Publiceras ej